BMW ramt sociale media

In een klein dorp gaan verhalen snel rond. Dat is niets nieuws. Het is van alle tijden. Maar de auto die zich zondagavond in de Hengelose Albert Heijn boorde, brak zo mogelijk alle records. De sirenes van de hulpdiensten hadden nog amper geklonken of heel Hengelo en omgeving wist al wat er aan de hand was. Amper een uur later hadden ook de landelijke media het hele gebeuren opgepikt. Met dank aan de sociale media Twitter, Facebook en Whatsapp. Want ook die kregen een klap.

‘Is de Albert Heijn Raadhuisstraat 36?’ Het is 21.55 uur op zondagavond als dit berichtje binnenkomt in de Whatsapp-groep waar ik samen met een twintigtal AH-collega’s in zit. Nummer 36, dat is het oude pand waaruit we net zijn verhuisd. Al snel volgt een screenshot met een alarmmelding. Of eigenlijk zijn het twee alarmmeldingen: ‘Prio 1, ongeval wegvervoer letsel’ en ‘Prio 1, ongeval letsel binnen’. Dat is raar. Wegvervoer en binnen? Er komt nog een berichtje: ‘Misschien is er een auto naar binnen gereden? Dan heb je wegvervoer en binnen.’

Het is inmiddels 22.00 uur. Ik ben onderweg naar huis na een weekendje weg. De navigatie geeft 23.42 uur aan als verwachte aankomsttijd. Ik kan niet even snel gaan kijken. Toch ben ik al direct op de hoogte. Een collega die in de buurt woont, stuurt via Whatsapp een foto. Er blijkt iets aan de hand te zijn bij de nieuwe Albert Heijn. De achterkant van het pand is door een BMW geramd. Precies op de plek van de nooduitgang is een groot gat geslagen. Je kijkt zo de winkel in. Ik plaats de foto van mijn collega op Twitter met de tekst ‘Auto ramt Albert Heijn Hengelo Gld.’.

Vanaf dat moment staat mijn telefoon net als die van menig andere Hengeloër op standje ‘ontploffen’. Mijn berichtje op Twitter wordt zovaak geretweet dat ook Omroep Gelderland er hoogte van krijgt. Zij plaatsen mijn tweet in een nieuwsbericht op hun website. Op Whatsapp blijven de updates binnenstromen. Nog geen half uur nadat de auto tot stilstand is gekomen, weet ik van de namen van de inzittenden, van hun toestand (vrijwel ongedeerd) en van de alcohol die waarschijnlijk in het spel is. Ik weet alles. En dat terwijl ik zelf in een auto zit die over een compleet verlaten A15 rijdt.

Het is duidelijk dat je niet aanwezig hoeft te zijn om toch alles mee te krijgen. ‘Ik zit lekker vanuit het café het spektakel te volgen’, luidt één van de honderden berichten op Whatsapp. Op Facebook komen de eerste grappen langs (Ramsterweken bij de Albert Heijn in Hengelo!) die waarschijnlijk ook in één van de cafés zijn bedacht. Tegelijkertijd verschijnen op de websites van landelijke media berichten over het Gelderse Hengelo. Het is een storm die de volgende ochtend verder waait op radio en televisie. Het gaat van het NOS Journaal en Hart van Nederland tot radio 3FM.

De klap die de BMW aan de muur van de Albert Heijn geeft, dreunt tot diep in medialand door. Maar de sociale media vingen de eerste schok op. ‘Vroeger kon je de volgende ochtend nog vol spanning in de krant kijken of er iets over in stond’, is één van de veelgehoorde reacties op maandag. ‘Nu weten we alles al.’ Het is waar. Sociale media als Twitter, Facebook en Whatsapp hebben veel veranderd. Dat werd zondagavond in één klap duidelijk. In een klein dorp gaan verhalen sneller rond dan ooit. Daar moeten we aan wennen. Dat is iets nieuws. Het is van deze tijd.


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *