Op Facebook is momenteel een voetbalwedstrijd aan de gang waar geen bal aan te pas komt. Het gaat bij deze wedstrijd dan ook niet om doelpunten, maar om likes. Autobedrijf Herwers houdt namelijk een selfie-actie. Voetbalteams konden een foto insturen. Het autobedrijf selecteerde tien foto’s. De foto die van die tien op 16 november de meeste likes heeft, wint 500 euro voor de clubkas. Aan deze voetbalwedstrijd doen dus geen twee, maar tien teams mee. Houd u vast, want hier komen ze: Loo 2, Lochuizen E2, Pax Dames, Etten Dames 1, Keijenburgse Boys dames, de jeugd van SJO, Lochuizen E1, DCS C1, DZC’68 E6 en Pax E4.
Allemaal stuurden ze een foto in. Op de Facebook-pagina van Herwers zijn ze bewonderen. Jongens en meisjes, mannen en vrouwen. In voetbaltenues. Voor auto’s. In auto’s. Rondom reclameborden. In de kleedkamer. Of gewoon op het voetbalveld. En dat alles inclusief breeduit lachende gezichten, hartjes, duimpjes en verkleedpartijen. Behalve bij DZC’68 E6. Het Doetinchemse jeugdteam besloot enkel hun kleurrijke collectie voetbalschoenen samen te brengen voor een foto. En bij de jeugd van SJO (samenwerking tussen de jeugd van Zeddam het Braamtse Sint Joris) namen ze de foto vanaf grote hoogte.
Een voetbalwedstrijd duurt negentig minuten. Deze wedstrijd duurt bijna een maand. De teams zijn een paar weken bezig. We zitten momenteel zo ongeveer aan het einde van de eerste helft. Aanvankelijk leek het een strijd te gaan worden tussen de dames van Pax en Keijenburgse Boys. Zij stormden al snel naar de 100, de 200 en de 300 likes. Maar waar de dames in het Keijenborgse oranje door gingen tot over de 500 bleven de dames in het Hengelose blauw wit onder de 400 steken. Daarachter kwam Loo 2 nog het dichtst in de buurt. De rest van de teams bleef onder de 100 likes. Sommige teams zelfs ruim.
Dus de Keijenborgse voetbalsters gaan ruim aan de leiding? Nee! Het moet ongeveer na een half uur spelen zijn geweest. Toen kwam er uit onverwachte hoek ineens serieuze tegenstand. De in het groen gehulde vrouwen van Etten Dames 1 stonden lange tijd op niet meer dan twee likes. Maar vanuit het niets stoomden zij op naar de 800. Alsof ze de best scorende spits op de bank hadden laten beginnen. Het moet een afleidingsmanoeuvre zijn geweest. Inmiddels gaan de Ettense vrouwen als de brandweer. Even leek het alsof de Keijenborgse dames achterover konden gaan leunen. Maar nu moeten ze alle zeilen bijzetten om toch minstens op gelijke hoogte te blijven.
De stand op moment van schrijven: Keijenborg-Etten 896-888. Een stand die zelfs in het basketbal ondenkbaar is. Morgen begint november. En met november begint de tweede helft van deze strijd. De vraag bij zo’n verkiezing is natuurlijk niet wie de mooiste of de leukste foto heeft. Iemand die stemt, doet dat om zijn of haar dorpsclub te helpen. En de vraag is welk team de meeste stemmers kan mobiliseren. Stemmen ronselen is hier aan de orde van de dag. Dat kan door de betreffende foto op Facebook te delen. Maar wat beter werkt, is mensen onder de foto taggen. Zij krijgen een melding, klikken die aan, komen direct bij de juiste foto en hoeven alleen maar te liken.
Dat is al veelvuldig gebeurd. Althans, in Keijenborg en in Etten. In Hengelo nog niet. Is dat tactiek? Denken de dames van Pax een achterstand van ruim 400 likes nog te kunnen overbruggen? Of gaan de mannen van Loo 2 hun aantal van 377 likes nog flink opkrikken? De vraag is: wie heeft zijn beste kruit al verschoten? En wie tovert er nog een digitale Melvin Platje uit de hoge hoed? Het huidige verschil van acht likes tussen de bovenste teams doet vermoeden dat het wel eens heel spannend kan worden. Keijenborg en Etten koersen af op verlenging en penalty’s. En het leuke is: elke Facebook-gebruiker mag er eentje nemen. Maak jij de winnende?
Geef een reactie