Auto’s (deel 2)

10 oktober 2015

‘Je kunt wel een zaterdagje komen bijleren!’, reageerde Arne Ridderhof van het gelijknamige autobedrijf op mijn vorige blog. Daarin schreef ik dat ik nul komma nul verstand had van auto’s. Dat is verleden tijd. Een afspraak voor een stukje bijscholing over de technische aspecten van de auto was namelijk snel gemaakt. En inmiddels weet ik niet alleen dat een koppakking kapot kan, ik weet ook hoe die eruit ziet en wat die precies doet. Deze zaterdagochtend kreeg ik een spoedcursus autotechniek in de garage van de broers Arne en Frank Ridderhof. En van wie kun je beter les krijgen over de verbrandingsmotor dan van Hengeloërs met motorbloed in de aderen?

Eerst de theorie. Arne heeft een heuse presentatie voorbereid. ‘Opleiding Luuk Stam’, kopt de eerste sheet van de PowerPoint. Al snel wordt duidelijk dat er aan deze jongen als het om auto’s gaat heel wat op te leiden valt. Het eerste filmpje in de presentatie gaat over de werking van de viertaktmotor. De inlaatslag, de compressieslag, de arbeidsslag en de uitlaatslag. Vier nieuwe termen. En ondertussen blijft de krukas maar halve rondjes draaien. De uitleg is op het niveau van Het Klokhuis. Maar voor iemand die er totaal niet in thuis is, gaat het snel. Het filmpje nog maar een keer kijken dan! Want er schijnt eind deze ochtend een examen op het programma te staan.

Voor de broers Ridderhof is het allemaal gesneden koek. In de showroom staat een racewagen van Peugeot. Ze rijden ermee op circuits zoals die in Zandvoort. Arne haalt een autoblad tevoorschijn waarin een journalist een dagje racen met Arne en Frank beschrijft. Het verhaal is al van wat jaartjes terug. Destijds reden de broers nog in een andere auto. Maar ook toen ging het al op het scherpst van de sneden, zo beschrijft het stuk in het autoblad. Snoeihard gas geven en hard aanremmen. Het gaat tot kotszakjes aan toe. Arne is stomverbaasd dat ik de naam van de schrijver niet ken. ‘Zelfde vakgebied!’, merkt hij op. Dat klopt. Maar in de autowereld ben ik nou eenmaal niet zo thuis.

De viertaktmotor heb ik onder de knie. Maar waar zit nu de koppakking? En hoe ziet dat ding er überhaupt uit? Het volgende filmpje dat Arne in mijn opleiding heeft gestopt, leert het me. De koppakking blijkt een soort plaat met verschillende ronde uitsneden te zijn. Bedoeld voor de cilinders. Vraag me niet waarom, maar ik heb me de koppakking altijd voorgesteld als klein, rond en heel goed weggestopt. Dat laatste was gebaseerd op het feit dat de reparatie die nodig was nadat wij in Roosendaal onze koppakking naar de vaantjes hielpen, een flink lastige was. En het blijkt te kloppen. De koppakking zit goed weggestopt. Maar hij is niet klein. En al helemaal niet rond.

Na vier filmpjes moet ik klaar zijn voor het examen. Arne vraagt hoe ver ik er mee ben. ‘Bij de noekeras’, antwoord ik. ‘De nokkenas bedoel je.’ Die ja! Snel bekijk ik het eerste filmpje nog een keer. In mijn hoofd som ik op: inlaatslag, compressieslag, arbeidsslag, uitlaatslag. Ik weet waar de bougie zit. En wanneer de kleppen open en dicht gaan. ‘Ben je nu weer bij het begin begonnen?’, vraagt Arne, die een kleine lach niet kan onderdrukken. ‘Ik vind het wel mooi dat jij je er zo in verdiept!’, voegt hij eraan toe. Ik moet wel. Dat examen is op komst. En na zo’n uitstekend in elkaar gezette snelcursus mag ik natuurlijk niet afgaan. Al heb ik nog geen idee hoe de eindtoets eruit ziet.

Daar komt verandering in. Tijd voor het examen. We verruilen de showroom voor de werkplaats. Ik krijg een overall aan. Dat belooft niet veel goeds. Ik mag nu dan wel een klein beetje van auto’s weten, er heeft nog nooit een auto gereden waar ik aan gesleuteld heb. Arne stelt me gerust. De overall is voor het plaatje. Het examen ligt al uitgestald. Het zijn vijf onderdelen. Een oliefilter, een waterpomp, een turbo, een nokkenastandwiel en – uiteraard – een koppakking. Het enige dat ik moet doen, is het goede nummertje bij het juiste onderdeel zetten. Dat valt nog vies tegen. De gouden tips van monteur Fons Wiegerinck bieden uitkomst. Ik ben geslaagd! Met dank aan autobedrijf Ridderhof kan ik in het vervolg als het over auto’s gaat eindelijk een beetje meepraten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Luuk Stam
Journalist en tekstschrijver

De Heurne 32
7255 CL Hengelo Gelderland

0613925370
luuk@luukstam.nl